۱۰ نیروگاه در مسیر اتصال به خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی/ عملیات اتصال نیروگاه گلستان آغاز شد
۱۰ نیروگاه در مسیر اتصال به خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی/ عملیات اتصال نیروگاه گلستان آغاز شد
پروژه اتصال ۱۰ نیروگاه حرارتی کشور به خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی به منظور حذف سوخت‌رسانی تانکری و کاهش هزینه‌های انتقال سوخت، پایداری سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها در فصول سرد سال، کاهش آثار زیست محیطی تردد تانکرهای سوخت‌رسانی و ترافیک جاده‌ای در دستور کار قرار گرفته است.

گزارش جنوب، عملیات اجرایی اتصال نیروگاه علی‌آباد گلستان به شبکه خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی آغاز شد. این پروژه از طریق خط لوله هشت اینچ نفت‌گاز به‌ طول سه هزار و ۲۰۰ متر به فشارشکن علی‌آباد و از طریق آن به خط لوله ۱۰ اینچ حمل فرآورده‌های نفتی علی‌آباد – شاهرود متصل می‌شود.
این پروژه پس از اتصال نیروگاه شهید سلیمی نکا به شبکه خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی در سال گذشته، گام دوم اجرای برنامه اتصال ۱۱ نیروگاه بزرگ کشور به شبکه خطوط لوله سراسری انتقال فرآورده محسوب می‌شود که مزیت‌های مهمی شامل پیشگیری از قاچاق سوخت، کاهش ریسک خطرات جاده‌ای و پیشگیری از آلودگی محیط‌زیست ناشی از فعالیت کامیون‌های نفتکش، کاهش هزینه‌های صنعت نفت برای انتقال سوخت به نیروگاه و مهم‌تر از همه ایجاد مطمئن‌ترین راه ممکن برای انتقال مواد نفتی یعنی شبکه خطوط لوله را دربر دارد.
سوخت اصلی نیروگاه‌های کشور گاز طبیعی است اما در شرایطی که در تامین سوخت گاز برای بخش نیروگاهی، محدودیت‌هایی ایجاد شود، مجبور به استفاده از سوخت مایع به عنوان سوخت جایگزین خواهیم بود.
بدون شک اتصال نیروگاه‌ها به شبکه سراسری خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی یک برنامه راهبردی و موثر است که با حذف سوخت‌رسانی تانکری و جایگزینی آن با انتقال فرآورده‌های نفتی از طریق خطوط لوله، علاوه بر پایداری در سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها در فصول سرد سال، کاهش هزینه‌های انتقال سوخت، کاهش احتمال دریافت سوخت آلوده، کاهش آثار زیست محیطی تردد تانکرهای سوخت‌رسانی و کاهش ترافیک جاده‌ای را شاهد خواهیم بود.
پیش از این ۲۷ نیروگاه به خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی متصل شده است و با اتصال نیروگاه نکا به خطوط لوله فرآورده‌های نفتی در سال گذشته، هم اکنون ۱۰ نیروگاه سرو چادر ملو یزد، تابان، خرم‌آباد، علی‌آباد، سیرجان، شریعتی، کاشان، شهید بهشتی لوشان، ایسین و هنگام در مسیر اتصال به خطوط یاد شده هستند.
در واقع با اتصال تمامی این ۱۱ نیروگاه به شبکه سراسری خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی، از جابه‌جایی سالانه بالغ بر ۱.۵ میلیارد لیتر فرآورده نفتی با تانکرهای جاده پیما جلوگیری خواهد شد و تردد صدها تانکر از جاده‌های برون‌شهری کشور حذف خواهد شد.
با حذف تردد تانکرها، ضمن کاهش ترافیک برون‌شهری، از صدمات احتمالی تردد این تعداد تانکر که شامل تصادفات احتمالی است، جلوگیری خواهد شد و در مصرف گازوئیلی که برای سوخت این تانکرها استفاده می‌شود صرفه‌جویی شده که این صرفه‌جویی هم آثار مثبت اقتصادی به‌دنبال دارد و هم آثار مثبت‌زیست محیطی به همراه خواهد داشت.
یکی از مسائلی که نیروگاه‌ها در بحث سوخت‌رسانی زمستانی با آن مواجه‌اند، پایداری سرمای هوا و شرایط نامناسب آب و‌هوایی در زمستان است که در برخی اوقات، تردد تانکرهای سوخت‌رسان را با اختلال مواجه کرده و در طی سنوات گذشته، شاهد بوده‌ایم گاها با نرسیدن به‌موقع تانکرهای سوخت رسان ناشی از برفی شدن جاده‌های منتهی به نیروگاه، سوخت مایع به‌موقع برای تولید برق نرسیده است. با اتصال کامل نیروگاه‌ها به‌ویژه نیروگاه‌هایی که در استان‌های شمالی واقع شده‌اند به شبکه خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی، این چالش به‌طور کامل مرتفع خواهد شد.

  • نویسنده : عیسی نیسی
  • منبع خبر : https://news.tpph.ir/fa/News/13109